Een goed product wil nog niet zeggen dat een onderneming succesvol is. Er moet vraag zijn naar het product, er moet een goede marge op het product zitten, maar misschien nog wel belangrijker: potentiële klanten moeten zich bewust zijn van het product.
Het binnenhalen van klanten is voor veel startende ondernemers een valkuil. Voor velen is het lastig om de prospects te identificeren of te overtuigen van het product. Zonde, want voor een jonge onderneming kan dit al snel leiden tot een faillissement.
De volgende drie tips van Handelassistent.nl helpen je bij het onder de aandacht brengen en verkopen van je diensten en producten.
1. Begrijp je product uitstekend
Iemand die begrijpt wat zijn of haar dienst/product inhoudt, kan het op diverse manieren correct uitleggen. Dat wil zeggen dat een complex concept ook in simpele taal overgebracht en uitgelegd kan worden aan een potentiële klant.
Veel mensen lopen vast wanneer ze te diep in hun eigen dienst zitten en daardoor niet goed kunnen inschatten waar het niveau van een buitenstaander ligt.
Het resultaat is vaak een lang, complex verhaal dat weinig overtuigend is voor een geïnteresseerde.
2. Duidelijke website
Zorg altijd voor een duidelijke, professionele en gelikte website, ongeacht je product of dienst. Veel mensen die voor het eerst horen over je bedrijf, product of dienst zullen eerst een zoekopdracht op Google invullen.
Heb je geen site die meer informatie biedt over het bedrijf, dan gaat dit ten kosten van de interesse en betrouwbaarheid die je uitstraalt.
Investeer daarom altijd in een goede site.
3. Follow-up
Na een eerste contact met een potentiële klant is het goed om altijd te komen met een follow-up. Dat wil zeggen: neem na enige tijd opnieuw contact op met de klant.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit vaker leidt tot een conversie: de partij gaat met je in zee. Vraag bij de follow-up bijvoorbeeld of men nog vragen heeft of dat je nog meer kunt uitleggen/betekenen voor de potentiële klant.
Wees met een follow-up niet te indringend, maar houd het luchtig en vrijblijvend. Het belangrijkste is dat je product weer top-of-mind is bij de klant en hij of zij dus meer bezig is met het al dan niet in zee gaan met je bedrijf.